Z kogo Anna Grochal uczyniła „austriacką Monę Lisę”?

Portret Adeli Bloch-Bauer

Ferdynand Bloch-Bauer, austriacki przemysłowiec, zamówił portret swojej (dużo młodszej) narzeczonej u Gustava Klimta – cieszącego się sławą wśród elity wiedeńskiej- malarza. Zleceniodawca nie był świadom faktu, iż artysta i muza znali się już wcześniej i że, łączyło ich coś więcej niż tylko sztuka.

Zapewne dlatego obraz został ukończony dopiero po czterech latach…

Bohaterka tego arcydzieła, Adela Bloch zmarła w roku 1925. Do roku 1938 obraz pozostawał w posiadłości Ferdynanda Blocha. Po aneksji Austrii przez Rzeszę, Ferdynand ze względu na żydowskie pochodzenie musiał uciekać do Szwajcarii. Cała jego kolekcja pozostała w Wiedniu. Poszczególne prace ze zbiorów Bloch’a znalazły się w posiadaniu elity Trzeciej Rzeszy. Portret Adeli eksponowany był w Galerii Austriackiej do momentu zwrócenia go przez rząd austriacki prawowitym spadkobiercom. Pasjonującą historię zagrabionego dzieła i sądowe dochodzenie własności przybliża Simon Curtis w filmie „Złota dama”.

Portret Adeli Bloch-Bauer określany jest mianem „austriackiej Mony Lisy”.
Fotografię pani profesor Anety Mulki wykonała Karolina Cichy, graficznej obróbce poddała ją Anna Grochal.

Aneta Solińska

gklimt